Alfa Romeo Giulia GTA & GTAm: twee legendes op de weg 22 mei 2021
De onthulling en het testen van de Giulia GTA en de “extreme” Giulia GTAm-configuratie vond plaats in Balocco. Het brengt een van de legendes van het autorijden en een mijlpaal in de geschiedenis van het merk terug: de Giulia GTA uit 1965. Het is een terugkeer naar de roots van het merk, dat 111 jaar geleden werd opgericht. Deze nieuwe auto belichaamt Alfa Romeo’s unieke vermogen om stijl en sportiviteit te combineren. De enige mogelijke locatie voor zijn officiële debuut was de voormalige Autodelta werkplaats op de Balocco Proving Ground. Dit is een historische locatie waar in de jaren zestig de Giulia Sprint GTA werd gebouwd, een van de meest succesvolle auto’s uit de geschiedenis van Alfa Romeo. Deze locatie werd 60 jaar geleden gebouwd, heeft een oppervlakte van 6 km² en 27 verschillende circuits (in totaal van 80 km). En is daarmee de thuishaven waar alle sportwagens van Alfa Romeo worden ontwikkeld en getest.
Het model in het kort
De Giulia GTA is onmiddellijk herkenbaar dankzij een exclusieve typering die zowel esthetisch als functioneel is op het gebied van prestaties. Wat bevestigt dat het hier gaat om een high-performance voertuig dat is afgeleid van een productieauto, de uitzonderlijke Giulia Quadrifoglio. Dankzij het veelvuldig gebruik van ultralichte materialen weegt de Giulia GTA 50 kg (100 kg voor de GTAm) minder dan de Giulia Quadrifoglio, en wordt hij aangedreven door een opgewaardeerde versie van de 540 pk sterke Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo-motor met een vermogens/gewichtsverhouding van 187 pk/l die de beste in zijn klasse is. Hij biedt ook buitengewone prestaties, zowel wat zijn rondetijden op het circuit als zijn acceleratie betreft. Met het “Launch Mode”-systeem accelereert hij van 0 tot 100 km/u slechts 3,6 seconden. Zowel de Giulia GTA als de GTAm zullen verkrijgbaar zijn in een gelimiteerd aantal van 500 stuks.
De ingenieurs van Alfa Romeo werkten aan de optimalisering van de aerodynamica en de wegligging, maar vooral aan de verlaging van het gewicht, volgens dezelfde richtlijnen als voor de Giulia GTA uit 1965. Om deze doelstellingen te bereiken, werd op grote schaal gebruik gemaakt van koolstofvezel en composietonderdelen. De technische expertise is rechtstreeks afkomstig uit de Formule 1, dankzij de samenwerking met Sauber Engineering. Zij waren verantwoordelijk voor de productie van de zijskirts, de specifieke achterspoiler – op de GTAm verstelbaar in 4 posities – en de nieuwe actieve frontsplitter, die op de GTAm tot 40 mm kan worden uitgeschoven. Deze nieuwe actieve frontsplitter stelt de GTAm in staat om een dubbele druk te ontwikkelen in vergelijking ontwikkelen in vergelijking met de Giulia GTA, en een drievoudige toename in vergelijking met de Giulia Quadrifoglio, dankzij speciale nieuwe luchtstroomcirculatie die het grondeffect van de auto verhogen en zo een uitstekend weggedrag bij hoge snelheden garandeert.
Andere nieuwe kenmerken zijn:
- Het centrale uitlaatsysteem in titanium van Akrapovič, geïntegreerd in de achterdiffuser van koolstofvezel
- De specifieke 20″ wielen met unieke borgmoer, voor het eerst te zien in een sedan, gecombineerd met specifieke Michelin Pilot Sport Cup 2 Michelin-banden.
- Het weggedrag is geoptimaliseerd door de spoorbreedte van de voorwielen van de Quadrifoglio met 25 mm en die van de achterwielen met 50 mm te vergroten
- Een nieuwe reeks veren voor de ophangingssystemen (de voorwielen met twee ‘trailing arms’, de achterwielen met onafhankelijke multi-link veren).
Wat de prestaties betreft, bereikt de volledig aluminium Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo-motor, die in de standaardconfiguratie niet minder dan 510 pk kan leveren, in de Giulia GTA 540 pk. Aan dit werk namen twee coureurs van het F1-team deel, Antonio Giovinazzi en Kimi Räikkönen, die een actieve rol speelden in sommige circuittestsessies.
In Nederland zijn de prijzen van de Giulia GTA- en GTAm als volgt opgebouwd:
Netto Catalogusprijs | BTW (21%) | BPM | Fiscale waarde | Afleverkosten | Consumentenprijs | |
Giulia GTA | € 147.512,40 | € 30.977,60 | € 42.542,00 | € 221.032,00 | € 1.080,00 | € 222.112,00 |
Giulia GTAm | € 151.459,50 | € 31.806,50 | € 42.542,00 | € 225.808,00 | € 1.080,00 | € 226.888,00 |
Een uniek en functioneel ontwerp dat tijdloos is
Het design van de Giulia GTA versterkt de gedurfde geest van de Quadrifoglio-versie, waarop de auto is gebaseerd. De carrosserie heeft een krachtige voorkant met nieuwe, grotere luchtinlaten en details in koolstofvezel. Zelfs de iconische “Trilobo” is extreem gemaakt zonder zijn DNA te verliezen. In het onderste gedeelte is de actieve splitter opnieuw ontworpen. Deze is alleen te vinden op de Giulia Quadrifoglio en is nu nog groter gemaakt. Op de GTAm kan hij nu 40 mm in lengte worden aangepast om een perfecte balans met de achterkant te garanderen. Aan de achterkant, vooral bij de GTAm, ligt de nadruk op brede spoiler. Met zijn aerodynamische profiel en 4 standen (low-high luchtweerstand) van het middendeel is de auto ook hier aerodynamisch perfect uitgebalanceerd. Aan de zijkanten accentueren de carbonfiber sideskirts, het verbrede voorspatbord en het duidelijk zichtbare carbonfiber op de achterste wielkasten het “maatwerk” van de auto. De nieuwe 20-inch velgen met enkelvoudige borgmoeren zijn speciaal ontworpen. Het is een typische toepassing bij F1-auto’s en is uniek voor straatauto’s.
In het interieur vallen verschillende nieuwe details op: de 100% Alcantara® bekleding op het dashboard, de deurpanelen, het dashboardkastje, de zijstijlen en de bekleding van het centrale gedeelte van de stoelen. Alcantara® is nog uitgebreider gebruikt in de GTAm-versie. Hier is de achterbank verwijderd, waardoor er ruimte is voor een volledig gestoffeerde ‘bassin” met daarin specifieke plekken voor helmen en een brandblusser.
Het interieur van de GTAm wijkt iets af en is voorzien van een rolbeugel en geef geen deurpanelen. Bovendien gaan de voordeuren open met “treklussen” in plaats van een handgreep, ontworpen in dezelfde kleuren als de SABELT 6-puntsgordels, nog zo’n typisch race-geïnspireerd accent.
Op maat gemaakte supercars
Het plezier van het bezitten van een auto als de Alfa Romeo Giulia GTA ligt niet alleen in zijn uitzonderlijke prestaties, maar ook in zijn exclusiviteit. Alfa Romeo heeft daarom een exclusief, toegewijd aankoopproces opgezet, waarbij klanten in persoonlijk contact staan met een merkambassadeur.
De exclusiviteit wordt ook geaccentueerd door een ervaringspakket. Dit pakket bevat onder meer een Bell-helm in speciale GTA-kleurstelling die kan worden aangepast met het serienummer, een specifieke Goodwool-autohoes en exclusieve after-sales services. De GTAm wordt ook geleverd met volledige racekleding van Alpinestars.
Tevens is er een uitgekiend scala aan aanpassingen beschikbaar, gericht op een unieke aankoopervaring voor deze supercar. Uitgangspunt is de koetswerkkleur die rechtstreeks door het Centro Stile Alfa Romeo wordt geproduceerd en die herinnert aan de geschiedenis van het merk. De voorkant, gekenmerkt door het historische witte of pastelbruine “masker”, is ongetwijfeld het eerste onderscheidende element dat – in combinatie met de strepen op het dak en de achterklep, en de iconische elementen van het Alfa Romeo-logo, zoals het kruis en de Biscione op de motorkap – onmiddellijk aan het racen doet denken.
Individuele klanten kunnen één van de aangeboden kleurstellingen aanvragen, waaronder een versie met de Italiaanse vlag en een andere met Lipari Brown-lak. Naast de aangepaste kleurstellingen komen de Giulia GTA en GTAm in Etna Red, Trophy White en Montreal Green. Een kleurenpalet dat een eerbetoon is aan de Italiaanse vlag. Tot de personaliseringen behoren ook de kleurkeuze voor de remklauwen, inclusief de nieuwe goudkleur.