Alfa Romeo Racing Orlen onthult de nieuwe C41 25 februari 2021
Tijdens een spectaculaire ceremonie in het indrukwekkende Grand Theatre in de Poolse hoofdstad, onthulden teamcoureurs Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi, en reservecoureur Robert Kubica, de in een opvallende nieuwe kleurstelling uitgedoste C41. De nieuwe Formule 1 bolide is een doorontwikkeling van de C39 die deelnam aan het 2020 seizoen en is ontworpen onder de coördinatie van technisch directeur Jan Monchaux. Alfa Romeo’s Centro Stile is verantwoordelijk voor de nieuwe rood/witte kleurstelling.
Aanpassingen C41
Vanwege door regelgeving opgelegde beperkingen neemt de auto veel van de componenten van zijn voorganger over. Toch valt hij op door zijn vernieuwde uiterlijk, vooral aan de voorkant. Onder de carrosserie ligt een nieuwe Ferrari-motor die klaar is om te brullen. Dat gebeurt in minder dan een week, wanneer het team op vrijdag in Barcelona aan een nieuw seizoen begint met de shakedown van de C41.
Het Alfa Romeo-logo wordt geflankeerd door de ‘Quadrifoglio’ – klavertjevier – en het logo van Autodelta, het legendarische raceteam van het merk. Deze logo’s sieren de carrosserie en dragen bij aan de creatie van een van de opvallende auto’s op de grid – een klassiek ontwerp dat de passie en traditie belichaamt van de merken die het vertegenwoordigt.
Alfa Romeo en Sauber Motorsport
Alfa Romeo streeft opnieuw samen met Sauber Motorsport voor het wereldkampioenschap Formule 1 in 2021. De samenwerking tussen twee van de meest erkende merken in de autosport begon in 2018, toen Alfa Romeo het team vervoegde als titelsponsor. In de drie jaar van operationele samenwerking tot dusver heeft het team belangrijke resultaten behaald. Trouw aan zijn langdurige geest van competitiviteit, gaat Alfa Romeo de uitdaging opnieuw aan.
De samenwerking tussen Alfa Romeo en Sauber Group gaat verder dan racen alleen. Het zorgt er ook voor dat Sauber Engineering’s technische expertise overgebracht wordt op de straatauto’s van Alfa Romeo. Er wordt gebruik gemaakt van de knowhow van Saubers engineering en aerodynamica-afdelingen en van hun ervaring met composiet- en additieve fabricage. Alfa Romeo vertrouwt Sauber Engineering ook de productie toe van de meeste koolstofcomponenten in de GTA en GTAm, vooral die welke de aerodynamische impact beïnvloeden. Deze omvatten de nieuwe voorbumper en verstelbare frontsplitter, de zijskirts, de diffusor, de GTA-spoiler en de GTAm-“aerowing”. De Giulia GTAm kan – dankzij zijn handmatig verstelbare voor- en achtervleugels – zijn aerodynamische prestaties aanpassen aan elk soort circuit of weg. Het aerodynamische onderzoek in de windtunnel bleef niet beperkt tot de spoilers. Het werkte ook aan de onderzijde, die – net als bij de Giulia Quadrifoglio – volledig gestroomlijnd is. De GTA en GTAm profiteren ook van een speciale nieuwe diffuser die het grondeffect van de auto versterkt en zo uitstekende grip bij hoge snelheden garandeert. Op de Giulia GTAm levert de aerodynamische configuratie hoge downforce en een indrukwekkende liftcoëfficiënt; anderhalf keer zoveel als de GTA en een verbazingwekkende drie keer meer dan de Giulia Quadrifoglio, die al de maatstaf in zijn klasse zet.
Frédéric Vasseur, Team Principal Alfa Romeo Racing ORLEN en CEO Sauber Motorsport AG: “De lancering van een nieuwe auto is altijd een emotioneel moment, het hoogtepunt van maandenlange inspanningen en het begin van een nieuw avontuur. Ik denk dat de filosofie waarop het team is gebaseerd dezelfde blijft: we moeten morgen beter werk leveren dan vandaag. We eindigden vorig seizoen op P8, dus we moeten mikken op een beter resultaat in 2021. Om dit te doen, moeten we ons blijven verbeteren in elke afdeling, op het circuit en op het hoofdkantoor. Elk team op de grid heeft momenteel zeer hoge verwachtingen: alle teams verwachten goed werk te leveren in de winter en in een goede positie te zitten voor de eerste race, maar binnenkort is het tijd dat iedereen zijn kaarten laat zien.”
Jan Monchaux, Technical Director Alfa Romeo Racing ORLEN: “De C41 is het resultaat van een zeer ongebruikelijke situatie in de Formule 1, waarin de reglementen ons niet in staat hebben gesteld om voor dit jaar een geheel nieuwe auto te ontwikkelen. Om deze reden heeft onze auto uit 2021 veel gemeenschappelijke onderdelen met de C39, met uitzondering van de onderdelen die de regelgeving ons dwong te veranderen – zoals de vloer – en de “neuskegel”, waarin we onze twee ontwikkelingstokens hebben geïnvesteerd. Dit betekent dat we de auto veel beter zullen kennen dan normaal wanneer we aan de test beginnen, maar het zal nog steeds cruciaal zijn om het beste uit die drie dagen te halen om te verifiëren dat de realiteit aan onze verwachtingen voldoet en om de nieuwe banden te leren kennen. We zijn klaar voor het nieuwe seizoen en kunnen niet wachten om onze nieuwe auto op de baan te zien.”