Giulia GTA uitverkocht: een verhaal van authentieke passie 6 oktober 2021
Afgelopen mei werd de Alfa Romeo Giulia GTA aan de internationale pers gepresenteerd. De krachtigste auto die het merk ooit heeft geproduceerd. Het is een echte verzamelaarsauto. Een project dat werd ontworpen en geïnspireerd door zijn voorganger uit 1965, ontworpen door Autodelta in Arese.
De 500 genummerde exemplaren, die in mei jongstleden aan de internationale pers werd voorgesteld, zijn inmiddels verkocht aan liefhebbers uit de hele wereld, waaronder China, Japan en Australië. Hierdoor werd de Giulia GTA op internationaal niveau een commercieel succes.
Het project vloeide voort vanuit authentiek passie, een project met een sterk emotioneel element dat een auto opleverde niet alleen voor liefhebbers van het merk, maar ook voor liefhebbers van sportwagens in het algemeen. Toen Alfa Romeo besloot een eerbetoon te brengen aan zijn fans in het kader van de viering van zijn 110e verjaardag, werd onmiddellijk gedacht aan de Giulia GTA uit 1965, een van de meest iconische en succesvolle auto’s uit de geschiedenis van het merk.
Een project geïnspireerd door de Giulia GTA uit 1965
Het Autodelta Racing Team ontwikkelde de GTA uit 1965 in Balocco, waar een team van monteurs overuren maakte op een project dat van een iconische auto een echte circuitauto maakte. Ook het team dat de huidige Giulia GTA ontwikkelde, werkte op een onconventionele manier aan het project, met als doel een gedenkwaardig hoofdstuk uit de roemrijke geschiedenis van Alfa Romeo opnieuw tot leven te wekken. De ingenieurs en monteurs ontwikkelden het project – met de codenaam “het Monster” – op precies dezelfde plaatsen waar de Giulia uit ’65 het levenslicht zag. Als eerbetoon aan die geest draagt de GTA nu trots dezelfde historische Autodelta-badge. De Giulia GTA uit 1965 werd in 500 exemplaren geproduceerd, het aantal dat vereist was voor de typegoedkeuring als sportwagen in de Turismo-klasse van Groep 2. Eenzelfde aantal exclusieve exemplaren is nu gereserveerd voor de echte fans van het merk.
De overeenkomsten houden daar niet bij op en strekken zich ook uit tot de technische kant van het project. Om gewicht te besparen gingen de teams aan de slag met ‘alleggerimento’ van specifieke onderdelen waaronder de handgrepen, ramen en velgen.(De velgen van de GTA van 1965 werden gemaakt van magnesiumlegering. Die van zijn huidige tegenhanger zijn geïnspireerd op de Formule 1 en zijn voorzien van een enkele borgmoer. Opmerkelijk zijn ook de lichtgewicht materialen die in de carrosserie zijn gebruikt (‘Peraluman 25’ in de GTA uit 1965, uitgebreid gebruik van koolstofvezel in het huidige model).
De samenhang met het verleden heeft het mogelijk gemaakt een specifiek kenmerk te behouden dat altijd al het kenmerk van een Alfa Romeo-creatie is geweest: functionele schoonheid. Een uniek design, dat zijn basis vindt in de vakkundige combinatie van vorm en functie. De stijl van de auto moet immers beantwoorden aan een overkoepelend principe van schoonheid, om de tand des tijds te doorstaan, terwijl de functionaliteit behouden blijft ten voordele van de aerodynamische en mechanische efficiëntie. Deze stelregel wordt in de nieuwe Giulia GTA volledig belichaamd.