Nieuwe Giulia en Stelvio Quadrifoglio MY2020: pure kracht tot in de kleinste details 7 mei 2020
Het normale leven heeft, gezien de actuele omstandigheden, een pas op de plaats gemaakt. Maar dit mag geen reden zijn voor de met een 510 pk 2,9 V6 Bi-Turbo motor uitgeruste Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio, om af te remmen. De MY20 modellen tillen de ‘supercar’ status naar een nog hoger niveau met exclusieve, gloednieuwe functies en een breed scala aan technologie, connectiviteit en veiligheidsupgrades.
De ideale uitdrukking van vitaliteit en passie, zo typisch voor het merk Alfa Romeo. Naast de stimulans om Alfisti en fans uitzonderlijke auto’s te bieden, wist Alfa Romeo – die dit jaar zijn 110e verjaardag viert – uit te blinken zowel op het circuit als op de catwalks van de schoonheidsconcours.
Alfa Romeo brengt dit nieuws via een virtuele persconferentie. Hoewel woorden niet alle emoties kunnen uitdrukken die achter het stuur van een Quadrifoglio worden opgewekt, kan het toch fascinerend zijn om in de fundamenten van een model te duiken en te leren hoe het buitengewone Quadrifoglio-project is bedacht en ontwikkeld.
Alfa Romeo’s identiteit zet een nieuwe stap voorwaarts…
De nieuwe 2020 Giulia en Stelvio Quadrifoglio zijn een showcase voor Alfa Romeo-uitmuntendheid en een nog sterkere uitdrukking van prestaties, winnend DNA en onmiskenbaar Italiaanse stijl. De update van het gamma bestaat uit de aanwending van geavanceerde technische en prestatiegerichte oplossingen, in voertuigen die de meest verfijnde uitdrukking van functioneel Italiaans design belichamen; dit alles in ongeëvenaarde Alfa Romeo-stijl.
Hun toonaangevende prestaties worden gegarandeerd door de krachtige 2.9 V6 Bi-Turbo krachtbron in 100% aluminium. Deze motor levert niet minder dan 510 pk en 600 Nm maximumkoppel bij 2.500 t/min. De krachtoverbrenging naar de wielen is de verantwoordelijkheid van het Alfa™ Active Torque Vectoring systeem, dat in de Stelvio Quadrifoglio wordt bijgestaan door het innovatieve Q4 vierwielaandrijvingssysteem. De automatische 8-versnellingsbak is gekalibreerd om de soepelheid en het comfort te optimaliseren, zodat met de voertuigen gemakkelijk op verschillende soorten ondergronden kan worden gereden. In de RACE-modus beschikken ze in amper150 milliseconden over het volledige krachtpotentieel dankzij de bliksemsnelle versnellingsschakelingen.
Elke Quadrifoglio is uitgerust met een reeks systemen die ontworpen zijn om het rijplezier te optimaliseren en de bestuurder de meest authentieke en boeiende ervaring achter het stuur te bieden. Dit zijn onder andere de Alfa™ Active Suspension, de Alfa™ DNA Pro selector met RACE-modus en de Alfa™ Active Aero splitter in de Giulia. De systemen worden allemaal in real-time gecoördineerd en aangepast door de Alfa™ Chassis Domain Control unit, waardoor permanent ideale omstandigheden voor voertuig en bestuurder worden gegarandeerd en waardoor op die manier de uitzonderlijke prestaties van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio ten volle kunnen worden benut.
De soundtrack van de Quadrifoglio wordt geleverd door een Dual Mode-uitlaatsysteem met vier uitgangen, dat in de Race-modus nog gedurfder en boeiender is. Voor MY20 kunnen klanten kiezen om de Giulia en Stelvio Quadrifoglio te voorzien van een nieuwe Akrapovič-uitlaat, een ander dual mode-systeem, in titanium met een uit koolstofvezel vervaardigd staartstuk, dat zorgt voor een nog verfijnder geluid.
Kwaliteit en stijl
De Italiaanse stijl van Alfa Romeo drukt een eenvoud uit die de complexiteit van het creatieve ontwerpproces verbergt. Het resultaat – een ergonomische, harmonieuze reeks van lijnen en instrumenten, volumes en ruimtes die de bestuurder omgeven – is een complex, verfijnd meesterstuk. In het interieur heeft het nieuwe ontwerp van de middenconsole een grote tactiele en visuele impact en biedt het meer opbergruimte. Ook het stuur en de met leer beklede versnellingspook zijn nieuw, evenals de veiligheidsgordels die nu verkrijgbaar zijn in rood of groen naast de klassieke zwarte uitvoering. Binnenkort komt er eveneens een nieuwe bekledingsoptie met geperforeerd leder voor de elektrische sportstoelen. Deze nieuwe optie breidt de mogelijkheden voor maatwerk van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio nog verder uit. Standaard zijn deze nog steeds uitgerust met leder en alcantara sportzetels.
De on-board technologie omvat een volledig nieuw infotainmentsysteem met 8,8″ centraal touch-screen display, met geconnecteerde diensten en een nieuw interfaceontwerp. Andere exclusieve nieuwe functies van de Quadrifoglio zijn onder meer Performance Pages, specifieke schermfuncties voor de bestuurder om de status van het voertuig in real-time te bekijken – van de temperaturen van de belangrijkste mechanische onderdelen tot informatie over het koppel, de turbodruk en het vermogen dat in real-time wordt gebruikt, en digitale chronometers die de acceleratie en de maximale snelheid weergeven.
Nieuwe functies aan de buitenkant van de Giulia en Stelvio Quadrifoglio MY20 zijn onder andere nieuwe LED-achterlichtclusters met een donkere afwerking en een nieuwe glanzend zwarte afwerking van de ‘trilobe’ vooraan en de badges achteraan. De Stelvio is voorzien van gloednieuwe 21″ velgen, exclusief voor de Quadrifoglio versie.
De spanning van het circuit en optimaal comfort voor elke dag: Niveau 2 ADAS
Met de MY20 introduceren de Giulia en Stelvio Quadrifoglio nieuwe ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ontwikkeld in samenwerking met Bosch voor autonoom rijden van niveau 2. De functie maakt gebruik van elektronische systemen die een continue bewaking van de bestuurder vereisen en tegelijkertijd ondersteuning bieden voor meer comfort tijdens lange ritten. Desalniettemin moet de bestuurder continu de controle behouden en altijd zijn handen aan het stuur houden.
De belangrijkste technologieën in de Quadrifoglio MY2020 zijn:
- Lane Assist: detecteert wanneer het voertuig zonder inschakeling van de richtingaanwijzer de rijstrook dreigt te verlaten en waarschuwt de bestuurder zowel visueel als met lichte druk in het stuurwiel. Dit laatste is bedoeld om de bestuurder actief aan te sporen naar de oorspronkelijke rijstrook terug te keren.
- Active Blind Spot Assist: detecteert naderende voertuigen in de achterste dode hoeken en voert indien nodig een stuurcorrectie uit om een botsing te voorkomen.
- Active and Intelligent Cruise Control: regelt automatisch de snelheid van het voertuig om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren. In samenwerking met het verkeersbordherkenningssysteem kan de ingestelde snelheid ook automatisch worden aangepast aan heersende snelheidsbeperkingen. Het systeem maakt daarbij gebruik van een ingebouwde camera. Deze herkent verkeersborden, projecteert ze op het display en waarschuwt de bestuurder voor de actuele snelheidslimiet. Vervolgens wordt de bestuurder geadviseerd de snelheid aan te passen aan de limiet die door het systeem wordt afgelezen: als de bestuurder akkoord gaat, wordt de cruise control automatisch ingesteld op de nieuwe snelheidsbeperking.
- Traffic Jam and Highway Assist: als aanvulling op de rijbaanbewakings- en actieve cruise control-functies monitoren deze systemen ook of de auto in het midden van de rijstrookbaan blijft tijdens filevorming (file-assistent) of bij snelweggebruik (snelwegassistent), terwijl ze tevens de snelheid regelen op basis van de actuele snelheidslimieten.
- Driver Attention Assist: detecteert verschijnselen die erop duiden dat de bestuurder zijn aandacht lijkt te verliezen en waarschuwt hem/haar indien nodig.
Kleuren, een combinatie van traditie en communicatie
De ontwerpers van Alfa Romeo hebben een nieuwe aanpak van het begrip kleur ontwikkeld, met een nog meer op emotie gebaseerde strategie die de lakkleuren van de carrosserie naar klasse groepeert en niet alleen naar technologie. Dit heeft geresulteerd in vier categorieën: Competizione, met duidelijke verwijzingen naar de sportieve traditie van het merk; Metallic, dat het dynamische karakter van het merk benadrukt; Pastel, voor diegenen die op zoek zijn naar toegankelijke waarden; en Herritage, dat herinnert aan het erfgoed van Alfa Romeo en dat herinterpreteert.
De nieuwe Herritage-kleuren zijn: verfijnd Rosso 6C Villa d’Este, adembenemend Ocra GT Junior en nieuw Verde Montreal voor het exterieur. De laatste tint is een eerbetoon aan een van de iconen van het merk, de Alfa Romeo Montreal, die 50 jaar geleden werd gelanceerd. De kleuren, als zodanig verbonden met het culturele en historische erfgoed van het merk, zijn nauw verwant aan Italië.
Sportiviteit van het hoogste niveau
Om het sportieve karakter van de Alfa Romeo Giulia en Alfa Romeo Stelvio naar een nog hoger niveau te brengen, heeft het merk Mopar® de nieuwe en exclusieve Quadrifoglio accessoireslijn ontworpen. Tot deze lijn behoren een exclusief en in samenwerking met Akrapovič gerealiseerd high-performance uitlaatsysteem, een gepolijste achterlichtclusterset en exclusieve kleurstellingen. Het veelvuldig gebruik van koolstofvezel – een lichtgewicht, technisch materiaal – verbetert de aerodynamica, de prestaties en de verhouding tussen gewicht en vermogen, en accentueert de elegante, gedurfde esthetiek van deze twee Alfa Romeo-iconen. Als onderdeel van de exclusieve Quadrifoglio accessoirelijn biedt Mopar daarom een voorgrille met “V”-inzetstuk met spiegelkappen en achterspoiler die afgewerkt zijn in koolstofvezel.