BPM juli 2020, dit verandert er 8 juni 2020

Vanaf 1 juli 2020 voert de overheid nieuwe BPM-tarieven in. Deze tarieven zijn gebaseerd op de WLTP. Dit kan betekenen dat de auto die je wil aanschaffen vanaf die datum ineens duurder, of juist goedkoper is. Echter, uit onderzoek van JATO betekent dit in de meeste gevallen wederom een stijging van de autoprijzen.

Wat is bpm?

Bpm staat voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen’. Bij het kopen van een personenauto, bestelbus of motor betaal je eenmalig deze belasting. Ook als het voertuig uit het buitenland wordt geïmporteerd. Hoeveel bpm je moet betalen, hangt af van de hoogte van de CO₂ -uitstoot van de auto. Kortom, hoe hoger de CO₂ uitstoot, hoe hoger het BPM-bedrag wat er betaald moet worden.

Uit onderzoek

Met de invoering van de WLTP-cyclus in september vorig jaar, steeg de prijs van vrijwel elke nieuwe auto. De nieuwe meetmethode resulteerde in hogere CO2-uitstootwaarden, en daardoor ook een hogere BPM. Helaas is die stijging nog niet afgelopen, want de WLTP is nog niet volledig ingevoerd in Nederland. Den Haag besloot namelijk om dit gefaseerd te doen. BPM-waarden zijn nu nog gebaseerd op een terugrekenmethode die WLTP-waarden vergelijkbaar maakt met NEDC, de zogenaamde NEDC-correlated.

Praktijk

Het idee achter de omrekening is dat auto’s, die gekeurd zijn onder de nieuwe WLTP-cyclus, gelijkwaardig aangeboden kunnen worden als de auto’s die nog onder de NEDC gekeurd waren. Dit betekende ook dat de overheid de BPM-tabellen niet hoefde aan te passen tot dat de gevolgen van de invoering van de WLTP duidelijk waren. Door het omrekenen zouden de autoprijzen niet of nauwelijks stijgen. In de praktijk bleek er een verschil van ongeveer 20% tussen de waardes van de NEDC en NEDC-correlated te zitten.

Bpm vanaf juli 2020

Op 1 juli 2020 wil de overheid het berekenen van de BPM alleen nog maar met WLTP-waarden doen. Dit staat voor Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure. Doordat de overheid vanaf dat moment de BPM op een andere manier gaat berekenen, gelden er andere CO₂ schijven, tarieven en dieseltoeslag. Deze methode kan het brandstofverbruik en de emissiewaarden (uitstoot van de uitlaatgassen) van een auto beter bepalen.

Onderzoeksbureau JATO is daarom alvast in de cijfers gedoken en komt tot de conclusie dat deze stap de Nederlandse auto’s nog duurder maakt. De gemiddelde BPM-verhoging over alle brandstofsoorten komt uit op € 588,23. Vooral de auto’s met een zelfontbrander onder de kap worden flink duurder. JATO voorspelt hiervoor een gemiddelde BPM-stijging van 878,29 euro. De auto’s met hybride-aandrijving komen er het beste vanaf. Deze worden vermoedelijk gemiddeld ‘maar’ 166,73 euro duurder.

nedc-correlated-wltp-tabel

Het onderzoek van JATO geeft een goed inzicht in de toekomst, maar we moeten er ook een kleine kanttekening bij plaatsen. De onderzoekers gebruikten Finse automodellen als bron. Deze kunnen in detail verschillen van auto’s die in Nederland uitgebracht worden.

Elektrische auto’s

De overstap van NEDC naar WLTP had ook gevolgen voor elektrische voertuigen. In dit geval niet prijstechnisch. Dat is onmogelijk, aangezien een elektrische auto geen CO2 uitstoot en er dus ook geen BPM op berekend kan worden. JATO onderzocht het effect op bereik en kwam tot de conclusie dat de nieuwe meetcyclus ervoor zorgde dat het bereik van dergelijke voertuigen met gemiddeld 55 kilometer daalde na de invoering van de WLTP.

Wat betekent dit voor mij?

Volgens de Rijksoverheid zal de BPM gemiddeld gezien, niet stijgen door de nieuwe testmethode (WLTP). De gemiddelde bpm per auto blijft naar verwachting ongeveer hetzelfde. Maar het kan wel zijn dat de bpm op bepaalde auto’s hoger wordt, terwijl de bpm op andere auto’s juist lager wordt. Als je van plan bent om een nieuwe auto aan te schaffen, kan het dus zijn dat de prijs voor deze auto vanaf 1 juli hoger of lager is dan dat deze nu is.

Overgangsregeling

Is de bpm-wijziging nadelig voor jou? Dan kan je in aanmerking komen voor een overgangsregeling. Dit geldt alleen als de RDW het kenteken van de auto vóór de tariefswijziging heeft afgegeven, en ná de tariefswijziging op je naam zet. Je kunt dan een beroep doen op de overgangsregeling via de Belastingdienst.

Bronnen: Autovisie, ANWB en Independer

HomeFiat ProfessionalNieuwsBPM juli 2020, dit verandert er

Heb je een vraag?