De volledig nieuwe Fiat 500 komt eraan 26 juni 2020
Planeet Aarde maakt een zeer delicate periode door, die uniek is in haar geschiedenis. We worden allemaal opgeroepen om actie te ondernemen om een betere toekomst te creëren. Fiat gaat de uitdaging aan door zijn familiejuwelen boven te halen: de 500. Want de 500 heeft altijd gelijke tred gehouden met de tijd. Hij verandert als de maatschappelijke noden veranderen.
Op 4 maart werd in Milaan de Nieuwe 500 gepresenteerd, de eerste volledig elektrische auto van FCA. Hij zal de spelregels voor emissievrije voertuigen veranderen. Om de toekomst van de 500 in beeld te brengen is het merk Fiat begonnen met wat het maakte tot wat het is. Hetzelfde geldt voor de eerste generatie, die in de jaren zestig van de vorige eeuw mobiliteit en vrijheid bracht. De 500 betekende een ommekeer en werd een geliefd merk. Een auto die altijd al aan de top stond, en die zich sinds zijn debuut, 63 jaar geleden, als een icoon heeft gevestigd.
Met de tweede generatie, die in 2007 werd gelanceerd, introduceerde de Fiat 500 het concept van coolness en charme in de stadsauto en werd hij een icoon van de Italiaanse mode en stijl die de wereld veroverde. Een steeds evoluerend model dat kunstenaars en muzikanten de afgelopen dertien jaar geïnspireerd heeft en de basis vormde voor meer dan 30 speciale uitvoeringen.
De “reincarnatie”
Nu, in 2020, breekt een nieuw tijdperk aan en is het tijd dat de Fiat 500 al zijn populariteit aanwendt om verandering te inspireren en deel uit te maken van de oplossing.
Omdat verwacht wordt dat mobiliteit duurzamer, geconnecteerd en autonoom wordt, met een steeds strengere regelgeving, treedt de derde generatie van de Fiat 500 opnieuw op de voorgrond met design en rijplezier. Hij vormt niet alleen een revolutie, maar de “reïncarnatie” van een ingesteldheid, die vernieuwing kan inspireren. In feite volstaan regels en voorschriften niet voor een echte revolutie, er is iets iconisch en moois nodig: de Nieuwe Fiat 500.
De weg van de verandering kan niet alleen worden bewandeld. We hebben partners nodig met een al even positieve instelling, die betrokken willen worden bij het verbeteren van de toestand van de aarde, door dezelfde waarden en doelen na te streven. Leonardo DiCaprio heeft het project van de Nieuwe Fiat 500 in de armen gesloten. De wereldwijde superster, die al meer dan twintig jaar persoonlijk betrokken is bij de bescherming van de aarde, steunt de visie van de nieuwe elektrische stadsauto. In de “All-In”-videocampagne nodigt hij iedereen uit om een eigen bijdrage te leveren, net zoals het merk Fiat dat met de 500 deed.
Deze visie wordt ook gedeeld door andere belanghebbenden – Giorgio Armani, Bvlgari en Kartell, drie iconische bedrijven in de wereld van Made in Italy, die samen met het merk Fiat een strategie hebben uitgewerkt, waarin duurzaamheid nauw verweven is met uitmuntendheid in kennis, creativiteit en innovatie. Zo zijn de exclusieve uitvoeringen, de drie unieke en exclusieve voorbeelden van de Nieuwe Fiat 500, ontstaan. Om deze modellen samen met Armani, Bvlgari en Kartell te ontwerpen hebben we de waarden van de iconische 500, de bekendste stadsauto van Fiat ter wereld, als uitgangspunt genomen voor de waarden die de derde generatie bepalen. De combinatie van deze waarden met hun eigen waarden leidde tot drie unieke modellen van de Nieuwe 500, gekenmerkt door stijl, creativiteit en vakmanschap.
Als echte meesterwerken van Italiaanse vindingrijkheid, vergelijkbaar met een groot kunstwerk, werden de drie exclusieve uitvoeringen geproduceerd met het streven en het engagement om meer gebruik te maken van duurzame, natuurlijke en gerecycleerde materialen.
Deze strategie om de toestand van de planeet te verbeteren omvat ook een liefdadigheidsveiling. Alle opbrengsten van de verkoop van de drie unieke modellen – de 500 Giorgio Armani, de B.500 “MAI TROPPO” van Bvlgari en de 500 Kartell – gaan naar een van de milieuorganisaties van Leonardo DiCaprio.
Zoveel sterke punten: het beste rijbereik, zeer korte laadtijd en uitstekend rijgedrag
Bij het ontwerp van de Nieuwe 500 begonnen de ingenieurs met een blanco vel papier, zodat ze met de grootste aandacht voor detail aan elk aspect konden werken en de beste oplossingen konden kiezen. Rijbereik en oplaadtijden zijn twee belangrijke zaken voor klanten. De lithium-ionaccu’s met een vermogen van 42 kWh geven de Nieuwe 500 een rijbereik tot 320 km in de WLTP-cyclus.
Om de laadtijd te optimaliseren is de Nieuwe 500 uitgerust met een snellaadsysteem van 85 kW om de accu zeer snel op te laden. Zo duurt het bijvoorbeeld maar 5 minuten om voldoende energiereserve op te bouwen om 50 kilometer af te leggen, meer dan nodig is voor gemiddeld dagelijks gebruik. En de snellader kan de accu ook in slechts 35 minuten tot 80% opladen. De Combo 2-aansluiting op het zijpaneel van de auto rechts achteraan voedt de snellader, voor zowel AC- als DC-laden.
Er zijn ook systemen voor thuisladen beschikbaar. Het lanceringsmodel van de nieuwe 500 wordt geleverd met de Easy Wallbox™, een oplaadsysteem voor thuis dat op een normaal stopcontact kan worden aangesloten.
Normal, Range en Sherpa
De Nieuwe 500 heeft drie rijmodi: Normal, Range en Sherpa, die geselecteerd kunnen worden en zo kunt u de prestaties en het energieverbuik afstemmen op uw eigen rijstijl.
Met name de Sherpa-modus optimaliseert de beschikbare middelen om ervoor te zorgen dat u uw bestemming bereikt. De Sherpa-rijmodus werkt op verschillende componenten om het energieverbruik tot een minimum te beperken, juist om ervoor te zorgen dat u de bestemming die op het navigatiesysteem is ingesteld of het dichtstbijzijnde laadstation comfortabel kunt bereiken. Net zoals een “Sherpa in de Himalaya“, die de hele expeditie leidt, past deze rijmodus verschillende parameters aan: maximale snelheid, beperkt tot 80 km/u; respons van het gaspedaal, om het energieverbruik te verminderen; en uitschakeling van het airconditioningsysteem en de verwarmde zetels (de bestuurder heeft de mogelijkheid om ze op elk moment weer te activeren).
De modus “Normaal” staat zo dicht mogelijk bij het besturen van een wagen met een normale verbrandingsmotor, terwijl de modus “Rijbereik” de functie “aandrijving met één pedaal” activeert. Door deze rijmodus te kiezen kunt u de Nieuwe 500 praktisch alleen met het gaspedaal bedienen. Het pedaal loslaten veroorzaakt namelijk een veel grotere vertraging dan met een normale verbrandingsmotor, bijna alsof u het rempedaal intrapt. In elk geval moet u het rempedaal indrukken om de auto volledig tot stilstand te brengen. Maar bij dagelijks gebruik en met meer oefening kunt u hem uiteindelijk leren bedienen met het gaspedaal alleen.
De motor heeft een vermogen van 87 kW voor een topsnelheid van 150 km/u (zelf begrensd) en een acceleratie van 0-100 km/u in 9,0 seconden en 0-50 km/u in 3,1 seconden.
Niveau 2 autonoom rijden en connectiviteit
De auto van de toekomst is niet alleen een elektrische stadsauto, maar gaat nog een stap verder: hij gaat letterlijk naar het volgende niveau door als eerste auto in zijn segment niveau 2 van autonoom rijden aan te bieden, met alle voordelen die dit voor de stedelijke mobiliteit met zich meebrengt.
Een naar voren gerichte camera bewaakt zowel in de lengte als in de breedte, alle zones van de auto. Het Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC)-systeem remt of versnelt de auto in reactie op het gedrag van andere weggebruikers: auto’s, fietsers en voetgangers. Lane Centering houdt de auto in het midden van de rijstrook, vooropgesteld dat de markeringen duidelijk te herkennen zijn.
Intelligent Speed Assist leest de snelheidslimieten en beveelt aan ze toe te passen, terwijl Urban Blind Spot gebruikmaakt van ultrasone sensoren om de dode hoeken te bewaken en met een driehoekig waarschuwingslicht in de buitenspiegel voor eventuele obstakels te waarschuwen. Dan is er de Attention Assist, die waarschuwingen op het display weergeeft en aanbeveelt om te stoppen en een pauze in te lassen als u moe bent. Tot slot bieden de 360°-sensoren een drone-perspectief om bij het parkeren of het uitvoeren van moeilijke manoeuvres obstakels te vermijden.
De derde generatie van de 500 is de eerste auto van FCA die is uitgerust met het nieuwe infotainmentsysteem UConnect 5, het geconnecteerde platform dat voor de toekomst is ontworpen. Ontwikkeld met het idee om klanten een compleet nieuwe gebruikerservaring te bieden maakt de Nieuwe 500 gebruik van het eenvoudige, intuïtieve en ongelooflijk aanpasbare besturingssysteem Android Auto. U kunt bijvoorbeeld widgets gebruiken om te configureren hoe functies en apps worden weergegeven. Apple CarPlay is al draadloos beschikbaar. Het systeem is ook klaar om dezelfde functionaliteit te bieden voor Android Auto.
Kortom, de Nieuwe 500 biedt een naadloze integratie met uw smartphone, beschikt over een touchscreen van 10,2-inch met hoge resolutie, met een horizontale vormfactor die perfect past in het dashboard van de auto en precies de lijnen van het paneel volgt.
Stijl en design
Qua stijl brengt de New 500 de toekomstige mobiliteit tot uitdrukking op een Italiaanse manier, waarbij de niet weg te denken erfenis van de twee vorige generaties is samengebracht. De New 500 is klassiek, trendy en geworteld in 63 jaar geschiedenis. Tijdens het ontwerpproces heeft het Fiat-stylingcentrum gestreefd naar strakke lijnen en een consistente vormentaal: helder, geavanceerd en compact, maar tegelijk ook vloeiend en elegant. De carrosserie is nog beter geproportioneerd ten opzichte van het chassis. Dit maakt zijn vormgeving ruimtelijk aantrekkelijk en geeft een perceptie van stabiliteit en robuustheid.
Een andere vereiste was om het nieuwe model in plaats van het Fiat-logo een bijzonder 500-logo te geven. Dat is midden op het voorpaneel aangebracht. Het huidige 500-logo aan de achterkant behoudt zijn link met het verleden, hoewel het voor deze geheel elektrische 500-versie werd herzien. Het onderscheidende logo is verfraaid met een lichtblauwe rand, waarbij de laatste ‘0’ via een samenspel van design en kleur wordt omgezet in een letter ‘E’.
Een andere vereiste was om het nieuwe model in plaats van het Fiat-logo een bijzonder 500-logo te geven. Dat is midden op het voorpaneel aangebracht. Het huidige 500-logo aan de achterkant behoudt zijn link met het verleden, hoewel het voor deze geheel elektrische 500-versie werd herzien. Het onderscheidende logo is verfraaid met een lichtblauwe rand, waarbij de laatste ‘0’ via een samenspel van design en kleur wordt omgezet in een letter ‘E’.
De nieuwe 500 heeft alle stijlelementen van zijn voorgangers, maar is stiller, schoner en markanter. Het front is verticaal, net als bij de versie uit 1957, en het profiel is dynamischer en geprononceerder geworden. Bij de eerste generatie was er een duidelijke scheiding tussen het voordeksel (de “motorkap”) en de ronde koplampen. Deze scheiding is bij de huidige versie herzien. De modulaire koplampen zijn met een soort wimper van het voordeksel gescheiden. De koplampen hebben een iets meer elliptische vorm. Ze zijn nog steeds markant, maar tonen moderner en maken het front aantrekkelijker. De portiergrepen zijn geheel verzonken en voorzien van een ruimte voor de elektrische ontgrendeling. De New Fiat is een auto met een glimlach, die ook in deze derde generatie niets van zijn zorgeloze karakter heeft verloren dankzij z’n empathische front.
De rest van de auto toont dezelfde creatieve geest. Dankzij het nieuwe platform is de derde generatie 500 duidelijk meer aanwezig: hij is 6 cm breder en 6 cm langer. De wielbasis is met 2 cm toegenomen, terwijl de wielen niet alleen groter zijn maar ook verder uit elkaar staan. Dit alles maakt de New 500 volwassener en zorgt voor meer comfort, ondanks dat zijn lengte nog onder de vier meter blijft.
Ook binnenin is de elektrische 500 volledig nieuw. Het elegante interieur bevat duidelijke verwijzingen naar elementen van de eerste generatie. Net als een interieurstylist heeft het Fiat-stylingcentrum het interieur ingericht door de ruimte zo efficiënt mogelijk te verdelen. Dit wordt geïllustreerd door het brede en ranke dashboard, alsook door de modulaire opbergmogelijkheden tussen de voorstoelen, op de plaats waar zich oorspronkelijk het schakelconsole bevond. Hierdoor is het comfort aanzienlijk verbeterd. Er is ook meer schouder- en beenruimte, terwijl de vlakke vloer plaats biedt aan de lithiumaccu’s. Het resultaat is een goed doordachte en ‘opgeruimde’ omgeving, met minder knoppen en heldere, harmonieuze lijnen. Sommige uitrustingsniveaus van de elektrische 500 hebben, net als de Fiat 500 Hybrid, stoelen die bekleed zijn met ‘Seaqual® Yarn’, een materiaal dat is geweven van garen, gemaakt van uit zee afkomstig plastic. Andere versies hebben stoelen die bekleed zijn met ecoleer in plaats echt leer.
Ongelofelijk fascinerend
De Fiat 500 is altijd synoniem geweest voor fascinatie. En ook de derde generatie is bedoeld om te verbazen. De New 500 debuteert in de cabrioversie: de eerste open vierzitter zonder emissies. Een open auto die helemaal elektrisch en volledig stil is. En wat betreft geluiden, hier manifesteert zich nog een unieke eigenschap van de nieuweling die in een wat later stadium beschikbaar komt: het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS), een akoestisch waarschuwingssysteem voor voetgangers dat verplicht wordt bij snelheden tot 20 km/h. Het gekozen geluid is geen gewoon akoestisch signaal, maar een variant op de muziek van Amarcord door Nino Rota, in pure Dolce vita-stijl. Opnieuw een voorbeeld van authentieke Italiaanse creativiteit.
Fiat 500e La Prima
Vanaf heden, 4 maart, kunnen bestellingen op de New 500 ‘la Prima’ – een speciale limited edition-uitgave – worden geplaatst via een online reserveringssysteem op de website www.fiat.nl, volgens een eenvoudige procedure van slechts drie muisklikken.
Stijl. De New 500 ‘la Prima’ is duidelijk een 500, zoals tot uiting komt in zijn stijl en aandacht voor elk detail. Zelfs de keuze van de kleuren is geïnspireerd door de natuur en diens basiselementen. ‘la Prima’ is verkrijgbaar in drie kleuren:
– Mineral Grey (metallic), een tint die doet denken aan de aarde,
– Ocean Green (parelmoer), een kleur die de zee vertegenwoordigt,
– Celestial Blue (drielaags-lak), als eerbetoon aan de hemel.
De exclusieve introductieversie heeft verder volledige LED-koplampen, eco-lederen bekleding, 17-inch diamantgeslepen velgen en verchroomde sierlijsten op de ruiten en zijpanelen.
Exclusiviteit. Liefhebbers die de New 500 ‘la Prima’ bestellen, krijgen exclusieve details, zoals het Soft Top-monogram en een genummerde ‘1 van 500’-badge, naast de naam van het land waarin de auto werd gekocht. Deze details zijn van toepassing op de eerste 500 exemplaren die in elk van de belangrijkste markten worden verkocht.
Technologie. ‘la Prima’ is uitgerust met de meest geavanceerde ADAS-systemen die momenteel beschikbaar zijn:
- Autonome noodremfunctie met voetgangers- en fietsersdetectie, intelligente snelheidsassistentie en rijbaanbewaking;
- Achteruitrijcamera met hoge resolutie en dynamische hulplijnen;
- Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC) en Lane Centering;
- Automatisch inschakelende koplampen met automatische dimfunctie;
- Noodoproepfunctie;
- Elektrische parkeerrem.
De full-option cabrio “la Prima” is de enige elektrische vierpersoonscabrio. Hij wordt standaard geleverd met nieuwe voorzieningen, zoals de snellader van 85 kW en een interieur met een instrumentenbord en zetels die met eco-leder zijn bekleed.
Prijs. De New 500 ‘la Prima’ Cabrio, inclusief Easy Wallbox™, is € 38.900 (exclusief eventueel lokaal geldende milieu-stimuleringsmaatregelen).