De volledig elektrische New 500 “la Prima” Berlina 27 juni 2020

Om de succesvolle pre-booking voor de New 500 “la Prima” Cabrio – de genummerde editie die in maart in Milaan werd gepresenteerd en nu niet meer leverbaar is, een vervolg te geven, breidt de New 500 line-up zich uit met de tweede “Launch Edition”: de New 500 “La Prima” berlina (hatchback). Hij combineert op een ingenieuze manier de nieuwe “elektrische en duurzame” ziel van de derde generatie 500 met het onmiskenbare design en de aandacht voor detail van het Fiat-icoon, allemaal kenmerkend voor de allerbeste “Made in Italy” producten. Met nog zachtere en meer afgeronde lijnen dan de vorige generatie, behoudt de nieuwe 500 “La Prima” het beroemde parmantige gevoel van de “Cinquino” – de bijnaam van de Cinquento in Italië – een icoon met een unieke uitstraling in de wereldwijde auto-industrie, die een medeplichtige, en een spontaan vrolijk gevoel oproept bij het omgaan met de toenemende complexiteit – en soms de beperkingen – van het rijden in de stad.

De derde generatie van de Fiat 500 is, in een tijd waarin van mobiliteit wordt verwacht dat deze duurzamer is, meer verbonden en meer autonoom, opnieuw op de voorgrond getreden en brengt design en rijplezier met zich mee. Het is niet alleen een revolutie, maar de “reïncarnatie” van een spirit die kan inspireren tot vernieuwing. Eigenlijk zijn regels en voorschriften niet genoeg voor een echte revolutie, er is iets iconisch en moois nodig: de nieuwe Fiat 500. Net als in de naoorlogse periode, toen de eerste generatie van de Cinquino de massamobiliteit nieuw leven inblies, gebeurt ook nu met de New 500, die positivisme en levensvreugde in zich draagt door de elektrische stedelijke mobiliteit een nieuwe dimensie en persoonlijkheid te geven.

De zeer compleet uitgeruste 500e ‘la Prima’ berlina, inclusief Easy Wallbox™, is verkrijgbaar voor € 35.900 (exclusief geldende milieu-stimuleringsmaatregelen).

De specificaties van de New 500 “La Prima” berlina

De New 500 “La Prima” berlina wordt gekenmerkt door een geavanceerd panoramisch glazen schuifdak. Dankzij het dak wordt het passagierscompartiment gevuld met licht, wat het comfort tijdens het rijden en het welzijn aan boord ten goede komt. Meer nog, de achterzijde is voorzien van de klassieke achterklep en een nieuwe, nu meer uitgesproken spoiler, om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren. Drie exclusieve kleuren, geïnspireerd op de fundamentele elementen van de natuur, zijn beschikbaar voor klanten die kiezen voor de New 500 “la Prima” berlina: Ocean Green (parelmoer), dat aan de zee doet denken; Mineral Grey (metaal), voor de aarde; en Celestial Blue (drielaags), voor de lucht. De extra’s omvatten standaard volledige LED-koplampen, 17″ diamantgeslepen wielen, verchroomde inzetstukken op de zijpanelen en de bekleding van het dashboard en de zetelbekleding in eco-leder.

Het design van de New 500 “La Prima” berlina

Het onmiskenbare silhouet van de auto wordt gevormd door laat het bovenste golvende profiel van het dak in combinatie met de kenmerkende kanteling van de achterpartij. Bij deze derde generatie van dit auto icoon evolueerde het ruime passagierscompartiment, met als resultaat de ontwikkeling van een meer uitgesproken spoiler. De carrosserie, die specifiek werd verfijnd om de aerodynamische efficiëntie en de actieradius te verbeteren, wordt als dynamischer en opvallender ervaren.

De achterklep, met zijn bredere welving, resulteert in een ruimere aanwezigheid. De oppervlakken zijn mooi en golvend, wat de auto nog eleganter en sierlijker maakt. Het paneel boven de nummerplaat bevat de karakteristieke chromen lamellen, met een eenvoudige, vloeiende vormgeving van het oppervlak. Hogerop voegt het nieuwe FIAT-insigne een prestigieus vleugje metaal toe. Tot slot roepen de symbolen en horizontale lijnen in de achterklep de koplampen op, waardoor de breedte van de auto wordt benadrukt.

De beste actieradius, zeer korte laadtijd en uitstekend rijgedrag

Rijbereik en laadtijden zijn twee belangrijke kwesties voor de klanten van elektrische auto’s. De lithium-ion-accu’s met een capaciteit van 42 kWh geven de New 500 een actieradius van maximaal 320 km in de WLTP- cyclus.

Om de laadtijd te optimaliseren, is de elektrische New 500 uitgerust met een 85 kW-snellaadsysteem, waarmee het accupakket zeer snel kan worden opgeladen. Het kost bijvoorbeeld slechts 5 minuten om een voldoende energiereserve op te bouwen om 50 kilometer te rijden. Dat is meestal meer dan nodig is voor gemiddeld dagelijks gebruik. En in slechts 35 minuten kan de snellader de accu’s tot 80% opladen. De Combo 2-aansluiting op het rechterachterspatscherm van de auto verzorgt de stroomvoorziening van de snellader, waarbij zowel wissel- als gelijkstroom kan worden gebruikt.

Mogelijkheden voor het thuis opladen zijn ook beschikbaar. De introductieversie van de New 500 wordt geleverd met een Easy Wallbox™, een thuisoplaadsysteem dat op een gewoon stopcontact kan worden aangesloten. ENGIE EPS heeft dit systeem exclusief voor FCA ontwikkeld. Het zal gelijktijdig met de introductie van het model door Mopar in Europa op de markt worden gebracht. Het betreft een eenvoudige ‘plug-and-charge’-oplossing die gemakkelijk via Bluetooth kan worden bediend en de mogelijkheid biedt om de 500 thuis met maximaal 2,3 kW-laadvermogen op te laden. Bovendien is de Easy Wallbox™voorbereid voor een upgrade van het vermogen naar 7,4 kW, waardoor het accupakket thuis in iets meer dan 6 uur volledig is op te laden. Het model wordt geleverd met een Mode 3-kabel voor het opladen vanuit het openbare stroomnet.

Om de prestaties en het energieverbruik op de rijstijl van de bestuurder te kunnen afstemmen, heeft de volledig elektrische New 500 hatchback drie rijmodi: Normal, Range en Sherpa.

Sherpa-rijmodus

De Sherpa-rijmodus beïnvloedt verschillende componenten teneinde het energieverbruik tot een minimum te beperken en wel zodanig dat de door de bestuurder op het navigatiesysteem ingestelde bestemming of het dichtstbijzijnde laadstation ook daadwerkelijk kan worden gehaald. Net als een Himalaya-sherpa, die de hele expeditie leidt en naar de bestemming brengt, past deze rijmodus verschillende parameters aan: maximumsnelheid, die tot 80 km/h wordt beperkt, gasrespons, om het energieverbruik te beperken, en uitschakeling van de klimaatregeling en de stoelverwarming (de bestuurder kan deze functies echter op elk moment activeren).

Normal modus

De modus ‘Normal’ benadert zo dicht mogelijk het rijden met een auto die van een normale verbrandingsmotor is voorzien.

Range modus

De ‘Range’-modus activeert de functie ‘rijden met één pedaal’. Door deze rijmodus te selecteren, kan zowel de snelheid als het afremmen van de New 500 praktisch alleen met het gaspedaal worden geregeld. In feite veroorzaakt het loslaten van het “gas”-pedaal een veel grotere vertraging dan bij het op de motor afremmen van een auto met verbrandingsmotor. Het heeft bijna hetzelfde effect alsof op het rempedaal wordt gedrukt. Het rempedaal moet echter wel worden gebruikt om de auto volledig tot stilstand te brengen, maar in het dagelijks gebruik is het met een beetje ervaring mogelijk om nagenoeg alleen het acceleratiepedaal te gebruiken.

De elektromotor heeft een vermogen van 87 kW en levert een (begrensde) topsnelheid van 150 km/h, een acceleratie van 0-100 km/h in 9,0 seconden en van 0-50 km/h in 3,1 seconden.

Autonoom rijden Niveau 2 en connectiviteit

Opvallend en exclusief, maar ook hightech en altijd geconnecteerd. De nieuwe 500 “la Prima” hatchback is niet alleen elektrisch, maar ook de eerste auto in zijn klasse die autonoom kan rijden volgens niveau 2. Zo is de Niew 500 “la Prima” is standaard voorzien van een automatische noodstop, een hoge resolutie achteruitrijcamera, automatische schemer- en verblindingssensoren, een noodoproep (ecall) en een elektronische parkeerrem. Bovendien is de New 500 voorzien van de nieuwste Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).  Een naar voren gerichte camera bewaakt zowel in de lengte als in de breedte, alle zones van de auto. Het Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC)-systeem remt of versnelt de auto in reactie op het gedrag van andere weggebruikers: auto’s, fietsers en voetgangers. Lane Centering houdt de auto in het midden van de rijstrook, vooropgesteld dat de markeringen duidelijk te herkennen zijn.

Intelligent Speed Assist leest de langs of boven de weg vermelde snelheidslimieten en adviseert de bestuurder zich eraan te houden, terwijl Urban Blind Spot met ultrasone sensoren werkt om de dode hoeken te bewaken en met een driehoekig waarschuwingslicht in de buitenspiegel waarschuwt voor obstakels. Dan is er nog Attention Assist, een functie die waarschuwingssignalen op het display geeft en de bestuurder bij concentratieverlies adviseert te stoppen om een pauze te nemen. Tenslotte is de nieuwe Fiat uitgerust met 360°-sensoren die een drone-beeld van de auto en omgeving geven om aanraking met obstakels te vermijden bij het parkeren of het uitvoeren van moeilijke manoeuvres.

De New 500 is voorzien van het nieuwe connectiveitsplatform UConnect 5-infotainmentsysteem. Het is ontwikkeld met het idee om klanten een compleet nieuwe gebruikerservaring te bieden. FCA maakt hiertoe gebruik van het eenvoudige, intuïtieve en in hoge mate aanpasbare Android Auto-besturingssysteem. Zo kan gebruik worden gemaakt van widgets om de weergave van functies en apps te configureren. Apple CarPlay is al draadloos beschikbaar en het systeem is ook voorbereid om dezelfde functionaliteit voor Android Auto te bieden.

Kortom, de New 500 maakt een naadloze integratie mogelijk van een smartphone. Hij beschikt over een 10,25-inch HD-touchscreen dat perfect in het dashboard past en exact de lijnen van het paneel volgt.

Eenmaal aangesloten op de UConnect Box, maakt de UConnect 5 in combinatie met de Telematic Box Module een verplichte noodoproep functie mogelijk en dat biedt klanten een aantal innovatieve connectiviteits-diensten:

  • My Assistant: een systeem dat de klant verbindt met een assistent om hulp te vragen bij pech en ondersteuning te krijgen voor het oplossen van problemen. De klant ontvangt ook een controlerapport per e-mail met informatie over de huidige status van de auto.
  • My Remote: vanaf hun smartphone kunnen klanten het laadniveau van het accupakket controleren en het opladen tijdens de voordeligste tijdvakken plannen. Andere op afstand te regelen functies zijn: het zoeken van de exacte locatie van de auto, het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren, het in- en uitschakelen van de verlichting en het programmeren van de airconditioning.
  • My Car: een functie om de conditie van de auto te controleren, met directe controle van diverse parameters, variërend van bandenspanning tot onderhoudsschema.
  • My Navigation: via de mobiele app kan de bestuurder de bestemming naar het navigatiesysteem van de auto zenden, de route opzoeken, de verkeerssituatie en het weer onderweg bekijken, evenals de aanwezigheid van snelheidscamera’s. Ook kunnen op de kaart oplaadpunten in de buurt worden opgezocht die met het huidige laadniveau van de accu’s te bereiken zijn. De kaarten worden online bijgewerkt en zijn altijd up-to-date.
  • My Wi-Fi: een echte hotspot die tot acht elektronische apparaten met het internet verbindt, net als thuis. Met My Wi-Fi kan ook met de auto worden gecommuniceerd via de spraakondersteunings-technologie van marktleider Amazon Alexa.
  • My eCharge: om laadsessies te beheren bij openbare laadpunten of via uw wallbox thuis.
  • My allert: via deze functie worden klanten onmiddellijk op de hoogte gebracht als hun auto wordt gestolen. Wanneer de diefstal door de politie wordt bevestigd, biedt de klantenservice assistentie bij het opsporen van de auto.

De New 500 is dus perfect ‘connected’: hij communiceert zowel in als buiten de auto met de bestuurder zodat deze van tevoren bijvoorbeeld de route op het navigatiesysteem kan instellen en alvast het interieur op temperatuur kan laten brengen. En zodra het portier wordt geopend, is zijn mobiele telefoon binnen vijf seconden verbonden. Er hoeft ook geen laadsnoer meer te worden gebruikt.

De introductieversie beschikt over het ‘Natural Language-interfacesysteem’, met geavanceerde spraakherkenning, zodat de bestuurder met de auto kan praten om parameters te regelen, de klimaatregeling in te stellen en zijn favoriete muziek te kiezen.

Grotere toegankelijkheid voor een bredere klantengroep

Net als de cabrio zal de New 500 “La Prima” berlina de ideale oplossing zijn voor een bredere klantengroep, voor wie de auto van de toekomst wil rijden, met zijn Italiaanse smaak en elegantie. De lanceringseditie is een ware concentratie van stijl en technologie, direct gericht op liefhebbers van “Made by Fiat” creativiteit en innovatie, maar ook op degenen voor wie duurzaamheid echt belangrijk is.

Het nieuwe pre-reserveringssysteem*, om in Italiaanse stijl te rijden met de auto van de toekomst

Fiat heeft een nieuw pre-reserveringsinitiatief gelanceerd om u als één van de eerste te laten kennismaken met de New 500 “la Prima”. U kunt nu uw interesse in de auto kenbaar maken, zonder dat u een aanbetaling hoeft te doen, zowel voor de nieuwe berlina als voor de cabrio.

Dit nieuwe online initiatief zet het succes van de eerste fase voort, die in maart werd gelanceerd en samenvalt met de officiële presentatie van de “Launch Edition” cabrio. Bij de opening van de pre-reservering konden klanten een aanbetaling doen om een van de eerste exemplaren van de nieuwe 500 “la Prima” Cabrio, die nu niet meer leverbaar is, veilig te stellen. De regeling was een doorslaand succes, met duizenden blijken van belangstelling uit heel Europa.

Gezien het succes van de pre-reservering, de belangstelling voor de New 500 heeft Fiat nu fase 2 gelanceerd. Deze fase bestaat erin om de klant als één van de eersten dit “elektrische” icoon te ontdekken. Nogmaals, met slechts enkele klikken op de website www.fiat.com, maar zonder dat er een aanbetaling hoeft te worden gedaan, kunnen potentiële klanten kiezen tussen de twee carrosserietypes – berlina of cabrio, een kleur kiezen, zich aanmelden en hun voorkeur aangeven. Het systeem – een primeur in de automobielindustrie – gebruikt uw postcode om lokale milieu-stimuleringsmaatregelen te identificeren en vermeldt vervolgens een indicatieve schatting van de prijs.

De prijs van de New 500 ‘la Prima’ Cabrio, inclusief Easy Wallbox™, is € 35.900 (exclusief geldende milieu-stimuleringsmaatregelen).

Luca Napolitano, Head of Fiat & Abarth EMEA, presenteert de New 500 Hatchback

Het innovatieve videoformat “In Conversation with Fiat” waar Luca Napolitano, hoofd van Fiat & Abarth in EMEA, informeel vanuit zijn huis reageert op vragen van fans van de New 500, gaat nu over naar de tweede fase. In deze aflevering is het hoofd van het merk Fiat terug op het hoofdkantoor in Mirafiori, in de buurt van Turijn.

“Ik wilde van deze gelegenheid gebruik maken om jullie allemaal te bedanken voor uw vriendelijkheid en interesse om als een van de eersten het nieuwe, volledig elektrische model van Fiat te ontdekken. Ik ben verheugd om aan te kondigen dat de pre-boeking, die we hebben gelanceerd bij de presentatie van de genummerde New 500 “la Prima” cabriolet, een doorslaand succes is in Europa. Hij is zelfs niet meer beschikbaar!”, aldus Napolitano. “Welkom bij de première van de nieuwe 500 la Prima hatchback. Fase 2 van vooraf reserveren gaat nu in. En door ons online boekingssysteem te gebruiken, kunt u een van de eersten zijn die de New 500 ontdekt, zonder aanbetaling. ”

Interesse? Pre-order nu

Bent u geïnteresseerd in de Fiat 500 La Prima cabrio of berlina variant? dan bent u bij ons bij het goede adres! Door te klikken op onderstaande knop kunt u een van de Fiat 500 La Prima’s bij ons pre-orderen!

Pre-order Fiat 500 La Prima

Zodra de bestellingen voor de New Fiat 500 zijn geopend, zullen wij u als een van de eersten contacteren, aangezien u via ons heeft aan gegeven geïnteresseerd te zijn en het pre-order formulier heeft ingevuld. Let op: een blijk van belangstelling is op geen enkele wijze bindend, aangezien het niet gaat om een bestelling of een verkoop en dus niet om een proces van aankoop van producten, diensten of andere goederen, ook niet online.

HomeFiatNieuwsDe volledig elektrische New 500 “la Prima” Berlina

Heb je een vraag?