Onthulling nieuwe Fiat 500e 3+1 en meer informatie over het volledige Fiat 500e gamma 23 oktober 2020

Welkom 3+1

De ontwerpers van Centro Stile werkten met de identieke afmetingen als de cabrio- en hatchback-versies en creëerden een kleine derde deur aan de passagierszijde. Een deur die naar achter opendraait, net als de eerste 500 in 1957. De derde ‘kleine deur’ gaat in de tegenovergestelde richting open. Vanwege het ontbreken van een middenstijl kun je comfortabeler in de auto komen, grote spullen gemakkelijker in- en uitladen en eenvoudiger je kind op de achterbank zetten. Als je de kleine deur eenmaal hebt gesloten, is er geen verschil met de andere 500: dezelfde stijl, dezelfde maat. Dit alles met een gewichtstoename van slechts 30 kg, zonder effect op het rijgedrag of het energieverbruik van de auto.

Qua veiligheid is het vermeldenswaardig dat de ‘kleine derde deur’ alleen kan worden geopend als het voorste portier al open is, zodat de achterpassagier deze niet per ongeluk kan openen.

Launch edition: New 500 3+1 “la Prima”

Net als de cabrio en hatchback wordt de nieuwe 500 3+1 bij de lancering gepresenteerd in de “la Prima” Opening Edition, die zich onderscheidt door zijn stijl, exclusiviteit, technologie en connectiviteit. Stijl. Het is duidelijk een 500 en als zodanig kan het alleen maar stijl en aandacht voor detail belichamen. Bij de lancering zijn er drie kleuren beschikbaar:

  • Rose Gold
  • Glacier Blue
  • Onyx Black

Exclusiviteit. De nieuwe 500 3+1 “la Prima” wordt gekenmerkt door een reeks exclusieve details: full-LED koplampen met een ‘Infinity-design’, tweekleurige 17-inch diamantgeslepen velgen en verchroomde sierlijsten rond de ramen en zijkant. Stoelen –voorzien van Fiat-monogram-, dashboard en tweekleurig stuurwiel in eco-leer, een ‘la Prima’-label op de console, in zes richtingen verstelbare voorstoelen en 360 ° ‘drone view’ parkeersensoren.

Technologie. “La Prima” is uitgerust met de meest geavanceerde ADAS-systemen die beschikbaar zijn:

  • Autonome noodremfunctie met voetgangers- en fietsersdetectie, intelligente snelheidsassistentie en rijbaanbewaking;
  • Achteruitrijcamera met hoge resolutie en dynamische hulplijnen;
  • Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC) en Lane Centering;
  • 360° parkeer- en dodehoeksensoren;
  • Automatisch inschakelende koplampen met automatische dimfunctie;
  • Noodoproepfunctie;
  • Verkeersbordherkenning;
  • Elektrische parkeerrem.

Hij beschikt tevens standaard over automatische airconditioning, een sleutel in de vorm van een kiezel, 85 kW snelladen en een 11 kW Mode 3-laadkabel. Ook kan er autonoom gereden worden volgens niveau 2.

Connectiviteit. La Prima is voorzien van het nieuwe infotainmentsysteem UConnect 5: 7 “TFT-display, 10,25” touchscreen NAV, DAB-radio, Wireless CarPlay / Android Auto, Uconnect Box (een telematicabox die de verbonden diensten mogelijk maakt) en een draadloze smartphone-oplader.

De New 500 line-up: Action, Passion, Icon

Simpel, compleet en boordevol inhoud. Dat is de nieuwe 500-serie. Drie niveaus (instap, midden en high), respectievelijk genaamd ACTION, PASSION en ICON, elk met een specifieke productmissie, met het allerbeste op het gebied van technologie, connectiviteit en veiligheid.

New 500 Action

Dit nieuwe instapmodel 500 is de ideale elektrische stadsauto. Hij is bedoeld voor mensen die het leven ten volle beleven, voor degenen die gemiddeld 50 km per dag rijden en de voorkeur geven aan dynamiek en kostenbewuste mobiliteit. De 500 Action is uitgerust met een 70 kW-e-motor, goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,5 seconden en een gelimiteerde topsnelheid van 135 km/u.
De volledig elektrische New 500 Action staat vanaf €24.900 in de Nederlandse prijslijsten.

De New 500 Action is bedoeld voor jonge mensen met een hectische levensstijl en een dagelijkse routine van korte ritten. Zij die een milieuvriendelijke auto nodig hebben met optimale veiligheid en alle ADAS aan boord. De 500 Action bevat een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 23,8 kWh, wat resulteert in een actieradius van meer dan 180 km in de WLTP-cyclus, of meer dan 240 km wanneer alleen in de stad wordt gereden. Als we berekenen dat het dagelijkse gebruik gemiddeld minder dan 50 km bedraagt, betekent dit dat klanten hun 500 slechts om de paar dagen moeten opladen. Om de batterij van de auto snel op te laden, is de New 500 Action uitgerust met het snellaadsysteem van 50 kW. Het enige dat u bijvoorbeeld nodig heeft om een ​​voldoende energiereserve te hebben voor de dagelijkse kilometers (ongeveer 50 km) is minder dan 10 minuten. Het snellaadsysteem biedt ook de mogelijkheid om de auto op te laden met de meegeleverde Mode 2 (3 kW) kabel. De ‘Combo 2’-aansluiting op het rechterachterscherm is geschikt voor snel opladen, zowel in wisselstroom als gelijkstroom. Om thuis of in het openbaar op te laden, kunnen klanten ook een driefasige 11 kW Mode 3-kabel of een Wallbox van Mopar aanschaffen.

Ontworpen voor een jong publiek, bevat de nieuwe 500 Action standaard alle ADAS die nodig zijn om in de stad te rijden, zoals ‘Drowsy Driver Detection’, om de concentratie van de bestuurder te controleren; ‘Autonomous Emergency Braking’, dat ook fietsers en voetgangers kan herkennen; ‘Lane Keep Assist’, een systeem dat de bestuurder waarschuwt om weer op zijn rijstrook te komen wanneer het afwijkingen in de baan detecteert; en ‘Verkeersbordherkenning’, dat verkeersborden leest en de juiste rijsnelheid aanbeveelt. Wat connectiviteit betreft, wordt de New 500 Action geleverd met een infotainmentsysteem dat is ontworpen voor degenen die altijd verbonden willen blijven. We noemen het ‘slimme audio’. Het bestaat uit een smartphonehouder, een ergonomische basis om je smartphone zowel verticaal als horizontaal te monteren, een bluetooth-verbinding waarbij je smartphone verbinding maakt met de luidsprekers die in de New 500 zijn ingebouwd en een specifieke app voor ideaal gebruik van en interactie met de auto. Zo wordt de smartphone het steunpunt van het infotainmentsysteem van de auto.

Wat het exterieur betreft, heeft de Action halogeenkoplampen en 15 ”velgen. Binnenin vindt men de auto-startknop (‘Keyless Go’), een elektrische parkeerrem en het herconfigureerbare 7 ”digitale TFT-kleurenscherm waarop de bestuurder alle belangrijke gegevens van de auto kan zien, inclusief actieradius en laadstatus. De interieurbekleding is voorzien van een zwart dashboard, terwijl de stoelen van Seaqual-garen, een geometrisch chevron-motief en zilverkleurige stiksels bevatten.

New 500 Passion

De “midden”-versie van de nieuwe, volledig elektrische 500 is bedoeld voor degenen die met de tijd willen meegaan en die op zoek zijn naar duurzaamheid en de nieuwste technologie.  Het bereik van de nieuwe 500 Passion is 320 km in de WLTP-cyclus, oplopend tot 460 km wanneer alleen in de stad wordt gereden. Hij kan 85 kW snelladen, zodat in 35 minuten tot 80% actieradius geladen kan worden, of tot 50 km – de gemiddelde dagelijkse afgelegde afstand – in ongeveer 5 minuten. Cruise Control is ook toegevoegd aan de ADAS die standaard op de Action zitten. Snel opladen, maar ook snel koppelen; in minder dan 5 seconden maakt de smartphone verbinding met de auto. Optioneel kan het opladen ook draadloos, door simpelweg de mobiele telefoon op het draadloze oplaadpad in het centrale compartiment naast de bestuurder te plaatsen.

Aan de buitenkant is de Passion te herkennen aan zijn 15 ”velgen met een tweekleurige glanzende afwerking. In het interieur vindt men het nieuwe UConnect 5 infotainmentsysteem, met een 7” scherm, Wireless CarPlay / Android Auto voor verbonden diensten via de Uconnect Box, en onder meer een DAB-radio.

Er zijn twee interieurniveaus: donker met een zwart dashboard en stoelen in Seaqual-garen met chevron-motief en zilverkleurige stiksels, of een lichtere omgeving met een wit dashboard en blauwe stoelen, eveneens met het chevron-motief.

, een auto met de beste elektrische technologie en de meest geavanceerde connectiviteit, maar een auto waarmee je nog steeds rijdt zoals elke andere auto, eenvoudig en authentiek, net als een echte 500. Zoals overal in de line-up, is de Passion uitgerust met een e-Mode-keuzeschakelaar om te kiezen tussen de drie rijmodi  ‘Normal’, ‘Range’ en ‘Sherpa’.

De 118 pk sterke motor heeft een vermogen van 87 kW en levert een maximumsnelheid van 150 km/u (begrensd) en accelereert van 0-100 km u in 9,0 seconden en 0-50 km/u in 3,1 seconden.

De New 500 Passion staat vanaf €28.600 in de Nederlandse prijslijsten.

New 500 Icon

De nieuwe 500 Icon is een stijlicoon vol technologie en inhoud. Een all-inclusive auto, in lijn met de geschiedenis van de 500, die ons laat zien dat topversies, zoals de 500 Riva, altijd de best-sellers van Fiat zijn geweest. De 500 Icon heeft een actieradius tot 320 km in de WLTP-cyclus en alleen als er in de stad gereden wordt tot 460 km. Snel opladen wordt gegarandeerd door het DC-snellaadsysteem tot 85 kW.

Topklasse ook wat betreft de technologie aan boord: het nieuwe infotainmentsysteem in het dashboard wordt geleverd met een 10,25-inch ‘cinerama’ touchscreen-display, met gps en het Uconnect 5-systeem. Met zijn horizontale vorm past het high-definition touchscreen perfect in het dashboard van de auto. UConnect 5 beschikt ook over het ‘Natural Language-interfacesysteem’ met geavanceerde spraakherkenning, zodat u met de auto kunt praten door “Hey Fiat” te zeggen om zo bijvoorbeeld zijn actieradius en laadinstellingen te regelen, de airconditioning te programmeren of uw favoriete muziek te kiezen.

Uiterlijk valt de deze zeer luxe versie op door zijn 16 ”lichtmetalen velgen met gepolijste afwerking, terwijl het interieur van de New 500 Icon standaard wordt geleverd met de coolste inhoud die het nieuwe model te bieden heeft. Een opvallend detail is het zwarte, knopvrije kiezelsteentje. Een kleine draagbare sleutel die u in uw zak of tas draagt, die communiceert met de auto en automatisch de deuren ontgrendelt wanneer u dicht bij de auto komt en ze vervolgens weer op slot doet met een simpele tik op de deurklink als je weggaat. Het milieuvriendelijke kiezelsteentje is gemaakt van een speciaal bio-polycarbonaat.

Het dashboard van de 500 Icon is in carrosseriekleur gespoten. Op verzoek is er ook een zeer verfijnde stoffering met natuurlijk houteffect verkrijgbaar voor het dashboard en het stuur dat is gemaakt van veganistisch materiaal in plaats van leer. De elegante stoffen stoelen met Seaqual-garen en gemêleerd krijtstreepmotief doen denken aan de Italiaanse haute couture. Voor de bekleding kunt u kiezen uit twee kleurvarianten: donkergrijs, met het 500-logo en koperkleurige details, of een lichtgrijze versie gecombineerd met blauwe motiefjes en een zilver 500-logo en -details. De New 500 Icon staat voor €30.600 in de Nederlandse prijslijsten.

High-tech en connected

Bij het ontwerpen van de eerste ‘elektrisch geboren’ auto van de Groep, creëerden de FCA ingenieurs een nieuwe structuur rond de elektromotor, waarin nieuwe besturings-, veiligheids- en entertainmenttechnologieën werden geïntegreerd. Het resultaat is een auto met de beste dynamische prestaties in zijn klasse, wendbaar en leuk om te rijden, comfortabel, stil en altijd verbonden ofwel connected. Met het nieuwe UConnect 5-infotainmentsysteem, beschikbaar met een 7 “-scherm in de Passion-versie en 10,25” in de Icon, kun je een aangepaste interface maken en zelfs het geavanceerde spraakherkenningssysteem gebruik dat handsfree wordt geactiveerd door “Hey Fiat” te zeggen. Connectiviteitsfuncties worden mogelijk gemaakt door de nieuwe UConnect Box, die toegang biedt tot de “UConnect Services” van de New 500.

Deze connectiviteitsdiensten zijn meestal voorbehouden aan hogere segmenten, maar voor het eerst maakt Fiat ze toegankelijk op een auto uit het A-segment, met functies die specifiek zijn ontwikkeld voor de wereld van elektrische auto’s. Bijvoorbeeld ‘Dynamic Range Mapping’, om op de kaart de omvang van het gebied waar u naartoe kunt rijden weer te geven (rekening houdend met de maximaal mogelijke afstand op basis van het resterende bereik). Met de Fiat-app kunt u niet alleen de oplaadpunten in de buurt bekijken, maar op de kaart wordt ook een grafische indicatie weergegeven van de oplaadpunten die u kunt bereiken met het huidige laadniveau van de batterij. De kaarten worden altijd up-to-date gehouden. Met de ‘My Car’-service kan de conditie van de auto op afstand via de Fiat app gecontroleerd worden, met directe controle van diverse parameters, variërend van bandenspanning tot onderhoudsschema. ‘My Remote’ stelt klanten in staat om het laadniveau van de batterij op afstand te controleren; het opladen van het voertuig te plannen; zoeken naar de dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten en rechtstreeks te betalen vanaf hun mobiele telefoon, de exacte locatie van de auto te vinden; vergrendelen en ontgrendelen van de deuren; lichten aan en uit te doen; het airconditioningsysteem aan te zetten, en dat allemaal rechtstreeks vanaf hun smartphone.

De New 500 naar niveau 2 autonoom rijden

De elektrische New 500 is ontworpen als de ideale urban auto. Vanaf het begin is er rekening gehouden met elk aspect van de interactie met de stad, te beginnen met veiligheid, d.w.z. 360°-bescherming. De 500 is daarom uitgerust met Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS), waardoor het gemakkelijker, veiliger, eenvoudiger en leuker is om te rijden. De nieuwe 500 is tevens de eerste auto in zijn segment die is uitgerust met autonoom rijden op niveau 2. Maar de FCA-ingenieurs stopten daar niet. Hun doel was om de technologie menselijker te maken door specifieke oplossingen te implementeren die op maat gemaakt zijn voor de 500: van geavanceerde rijhulpsystemen om de auto in lengterichting en lateraal te besturen tot sensoren die detecteren of de bestuurder de handen aan het stuur heeft. Het monitoren van het risiconiveau is daarom veel nauwkeuriger, wat betekent dat we de automatische waarschuwingen minder opdringerig kunnen maken. En er is meer: ​​‘Lane Centering’ houdt de nieuwe 500 in het midden van de rijstrook, terwijl ‘Urban Blind Spot’ ultrasone sensoren gebruikt om dode hoeken te controleren en te waarschuwen voor obstakels met een driehoekig waarschuwingslampje op de buitenspiegel. Tegelijkertijd bieden de elf  360°-sensoren een dronezicht om zo obstakels te vermijden bij het parkeren of bij het uitvoeren van complexe manoeuvres.

Normal, Range en Sherpa: ieder zijn eigen rijstijl

De nieuwe 500 geeft de keuze uit drie rijmodi, die kunnen worden geselecteerd op basis van de rijstijl. In de ‘normal’ modus rijdt de auto als elke andere automaat met een verbrandingsmotor, zij het met verrassend uitzonderlijke prestaties. Het vermogen van 87 kW – gelijk aan 118 pk – en direct beschikbaar 220 Nm aan koppel zorgen voor een acceleratie van 0 tot 50 km/u in 3,1 seconden, of 0 tot 100 in 9 seconden.

In de Range-modus biedt de New 500 de optie van een nieuwe rijervaring met slechts één voet. De ‘één pedaal’-functie betekent dat je versnelling en vertraging kunt regelen door hetzelfde pedaal te gebruiken. Als je hem loslaat, recupereert de auto maximaal energie, waardoor hij langzamer gaat rijden tot hij volledig tot stilstand komt. Door deze rijstijl, ideaal voor gebruik in de stad, kan de auto veel energie terugwinnen. Als het resterende bereik laag is, kunt u overschakelen naar de ‘Sherpa’ -modus om de beschikbare middelen te optimaliseren en ervoor te zorgen dat u uw bestemming bereikt. De rijmodus ‘Sherpa’ werkt op verschillende componenten om het brandstofverbruik tot een minimum te beperken en ervoor te zorgen dat u de op het navigatiesysteem ingestelde bestemming of het dichtstbijzijnde laadstation kunt bereiken.

Het technologische en sociale ‘ecosysteem’ van de New 500

Creativiteit, schoonheid en inhoud alleen zijn niet genoeg voor een paradigmaverschuiving. De hele omgeving van de auto, de manier waarop alles met elkaar samenwerkt, zijn ook belangrijk. Het FCA-team heeft daarom rond het New 500-project een systeem van fysieke en digitale diensten en oplossingen opgebouwd om het rijden met nulemissie zoveel mogelijk te vergemakkelijken. Dit resulteerde in de oprichting van een netwerk naast de nieuwe 500, in samenwerking met onze uitstekende partners, om elektrische mobiliteit te verrijken, vereenvoudigen en aangenamer te maken. Van de easyWallbox – de plug-and-play thuislaadoplossing exclusief ontwikkeld door ENGIE Eps, via de ‘My Easy Charge’-apps (ontwikkeld door Digital Solutions) zodat je overal in Europa een oplaadpunt kunt vinden, tot een laad-en betaalkaart die geldig is bij bijna 200.000 laadpalen in heel Europa. Op het gebied van verzekeringen biedt Assicurazioni Generali maatwerkoplossingen op basis van rijstijl en daadwerkelijk gebruik van het voertuig.
En wie zich zorgen maakt over de overstap naar de New 500 Electric, heeft Fiat GOe LIVE binnen handbereik, de gratis app op iOS- en Android-platforms om het gebruik van een 500e te simuleren. De simulatie benadrukt de potentiële economische en ecologische voordelen van het gebruik van de nieuwe 500 in plaats van de huidige auto van de klant. De app biedt ook nuttige informatie over de e-Mobility-ervaring en kan laadstations in heel Europa vinden.

Ten slotte heeft FCA zijn Vehicle-to-Grid (V2G) -project gelanceerd, dat elektrische auto-accu’s gebruikt om opgeslagen energie te distribueren. In samenwerking met ENGIE Eps en Terna werd onlangs een pilotsysteem ingehuldigd bij Mirafiori, dat binnenkort het grootste ter wereld zal worden, waardoor bidirectionele interactie mogelijk wordt tussen de volledig elektrische auto’s van FCA en het elektriciteitsnet. Naast het opladen van de auto’s, zal het project hun batterijen gebruiken om netstabilisatiediensten te leveren. Eenmaal volledig operationeel, is het mogelijk om 700 New 500’s aan te sluiten, waarbij het systeem wordt aangedreven door 12.000 zonnepanelen op het dak van de fabriek, waardoor de CO2-uitstoot met meer dan 2.100 ton wordt verminderd.

De nieuwe elektrische 500 zingt zijn eigen lied

De AVAS-systemen (Acoustic Vehicle Alert System) zijn praktisch hetzelfde in alle auto’s; een alledaags, anoniem elektrisch geluid. De New 500 heeft een heel ander lied te zingen, geïnspireerd door de meest authentieke Italiaanse creativiteit. Een tijd van herstarten en herstellen vereist een soundtrack bij het ‘nieuwe normaal’. De New 500 vertegenwoordigt verandering op zijn eigen manier. Vandaar de unieke en originele keuze die is gemaakt. Het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) is een wettelijk verplichte geluidswaarschuwing die bij het rijden tot 20 km/h moet klinken om voetgangers te waarschuwen. De nieuwe 500 heeft dit geluid vervangen door ‘muziek’, gebaseerd op het Amacord-deuntje dat gecomponeerd werd door Nino Rota.

Stijl, materialen en kleuren

Bij het ontwerp van de nieuwe 500 concentreerde ‘Fiat Centro Stile’ zich op de ziel van de auto: een product dat een statement moet zijn van de Italiaanse geest. Het is precies die Italiaanse creativiteit die de stijl en het design van de nieuwe 500 kenmerkt: een elektrische auto die ook mooi is, een innovatie in het landschap van emissievrije stadsauto’s. De toevoeging van het accupakket onder de nieuwe vloer bood de mogelijkheid om een ​​auto te creëren met nieuwe afmetingen, een evolutie in lijn met zijn oorspronkelijke proporties: de New 500 is breder, langer, de wielbasis is breder en ook de velgen zijn groter, terwijl het interieur een ruimer passagierscompartiment heeft dan zijn voorgaande modellen die terugkijken op een geschiedenis van 63 jaar. Al met al straalt het uiterlijk van de nieuwe 500 in zijn drie varianten – cabrio, hatchback en 3+1 – een krachtiger en robuuster karakter uit, met zuivere, eenvoudige en essentiële lijnen. De binnenruimte is opnieuw ontworpen. In de voortdurende interactie tussen verleden en toekomst worden hier ook veel verwijzingen gemaakt naar de vormen die in de eerste 500 werden gebruikt. Zoals het slanke en elegante dashboard, de minimalistische knoppen, geordend als een pianotoetsenbord; het nu iconische ronde instrumentenpaneel of het stuur, dat nu weer twee spaken heeft. Dit alles is mogelijk gemaakt door een zoektocht naar milieuvriendelijke en recyclebare materialen. Een voorbeeld hiervan zijn de toepassing op de stoelen van veganistisch leer en Seaqual, een vezel afgeleid van gerecycled plastic dat gedeeltelijk is verzameld uit de oceaan, chroomvervangende verf en matten gemaakt van gerecyclede vezels.

De kleuren van de Opening Edition, (‘Ocean Green’, ‘Mineral Grey’ en ‘Celestial Blue’), zijn nu ook beschikbaar in de hele line-up. Nieuwe kleuren zijn ‘Earth Grey’, op het eerste gezicht een ‘klassiek’ parelmoer brons; ‘Glacier Blue’, een tint waar blauw groen en lichtgrijs elkaar ontmoeten; ‘Rose Gold’, een fijnkorrelige parelmoer kleur en ‘Cloud Grey’, een grijs met een duidelijk zichtbare korrel. Gecombineerd met een matte afwerking resulteert dit kenmerk in een uitgesproken materiaal en gedurfd effect. Ook is er ‘Ice White’, het klassieke pastelwit van de 500en ten slotte ‘Onyx Black’, een puur glanzend zwart, minimaal maar opvallend.

PRIJSOVERZICHT NIEUWE ELEKTRISCHE FIAT 500*

New 500e Berlina (3 drs)
Action 24.900
Passion 28.600
Icon 30.600
La Prima 35.900

 

New 500e Cabrio (3 drs)
Passion 31.600
Icon 33.600
La Prima 38.900

 

New 500e 3+1
Passion 30.600
Icon 32.600
La Prima 37.900

*(incl btw en afleverkosten)

 

HomeFiatNieuwsOnthulling nieuwe Fiat 500e 3+1 en meer informatie over het volledige Fiat 500e gamma

Heb je een vraag?